.
Veel gestelde vragen en oplossingen (FAQ) aan het begin van een nieuw schooljaar
In een eerder verstuurd nieuwsbericht deelden we een "Zomervakantie IT-Checklist" met allerlei aandachtspunten en acties die belangrijk zijn voor een soepele start van het nieuwe schooljaar.
Ook vind je diverse nuttige handleidingen direct in de digitale leer- en werkplekomgeving:
- Helppagina voor leerkrachten in het RathoPortaal -> via het vraagteken naast de profielknop
- Helppagina voor functioneel beheerders in de RathoManager -> via het vraagteken onder de profielknop
Hieronder staan veel gestelde vragen met betrekking tot het begin van het schooljaar. Klik op de vraag voor het bijbehorende antwoord:
Ik wil een overzicht van acties voor een goede inrichting en start van de onderwijsleeromgeving
In deze algemene handleiding vind je de acties en werkwijze om alles met betrekking tot het RathoPortaal en de RathoManager optimaal in te stellen aan het begin van een nieuw schooljaar.
Ik wil mijn eigen wachtwoord opnieuw instellen
- Login binnen het RathoPortaal in en selecteer onder je profielknop de optie "Wachtwoord wijzigen"
- Kun je niet meer inloggen met je oude wachtwoord, neem dan contact op met de ICT-coördinator van de school. Deze kan in de RathoManager zien of je account nog actief is en eventueel vanuit daar een wachtwoordreset uitvoeren
Ik wil de wachtwoorden van mijn leerlingen resetten
Ik wil de instellingen van de RathoPortalen van mijn leerlingen instellen
Ik kan als medewerker niet meer inloggen met mijn Microsoft-account
- Na een jaarovergang worden medewerkers vanuit het LAS (ParnasSys/ Esis) gesynchroniseerd. Als deze vorig jaar wel aan een lesgroep gekoppeld was en dit schooljaar niet meer, kan het zijn dat het account geblokkeerd is. Dit is een veiligheidsinstellingen om te voorkomen dat medewerkers die niet meer werken voor de school/ stichting nog toegang hebben tot de diverse systemen.
- Neem contact op met de administratie van de school, zodat ze je account binnen het LAS weer koppelen aan een lesgroep, de volgende dag is deze weer actief binnen de diverse systemen
- Neem contact op met de bovenschoolse ICT-er als bovenstaande niet wenselijk/ mogelijk is. Deze kan geblokkeerde accounts ook direct handmatig activeren.
Ik wil als teameigenaar inzicht en aandachtspunten voor het nieuwe schooljaar
In deze handleiding hebben we een overzicht gemaakt van acties en aandachtspunten die vaak uitgevoerd worden in Microsoft Teams als voorbereiding voor het nieuwe schooljaar.
Ik wil de leden van een distributielijst aanpassen
De eigenaar van de distributielijst kan met behulp van deze handleiding zelf de leden beheren en aanpassen
Ik wil de leden van een Team aanpassen
De functioneel beheerder (ICT-coördinator/ iCoach) van de school heeft toegang tot de RathoManager. Hij/ zij kan in deze beheeromgeving vaak direct bepaalde zaken aanpassen en oplossen, waardoor je meteen geholpen bent.